Nasza czytelniczka, która akurat podróżowała w tym czasie szóstką, opisała, że dojeżdżając do przystanku Poznań Główny od strony Wierzbięcic nie podano komunikatu o zmianie trasy. Wybrzmiał on w pojeździe dopiero po wyruszeniu pojazdu z przystanku i o tym, że tramwaj skręca w lewo na Dworzec Zachodni zamiast w prawo na Most Dworcowy pasażerowie dowiedzieli się, kiedy tramwaj już wykonał manewr. Sytuacja nie pozwoliła więc podróżnym wysiąść z pojazdu zawczasu na Poznaniu Głównym. Nasza czytelniczka relacjonuje też, że w komunikacie nie zawarto informacji na czym polega zmiana trasy i gdzie właściwie uda się pojazd.
Częste awarie szóstki...
Naszą czytelniczkę zbulwersowało też podstawianie na trasę szóstki starszych modeli tramwajów, które wydawać się mogą bardziej podatne na usterki.
O sprawę zapytaliśmy ZTM i MPK
W odpowiedzi na nasze pytanie przedstawiciel Zarządu Transportu Miejskiego poinformował nas, że opisane sytuacje zależą od decyzji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Standardy, które określa ZTM faktycznie dotyczą typu pojazdów - np. tego czy na danej trasie musi on być niskopodłogowy czy nie, jednak o tym jaki pojazd – starszy czy nowszy – decyduje MPK – informuje nas rzecznik ZTM.
Podobnie wyjaśniono nam, że jeśli chodzi o komunikaty, to te dotyczące remontów przygotowuje ZTM, jednak za bieżące, dotyczące usterek i awarii odpowiada MPK.
MPK wyjaśniło więc, że w tej chwili na poznańskich torach wykorzystuje się wszystkie modele tramwajów jakie posiada spółka, dlatego też te starszego typu muszą cały czas jeździć.
- MPK Poznań posiada obecnie 227 pociągów tramwajowych: 25 z nich to składy 105Na. Tramwaje tego typu są stale wykorzystywane do obsługi linii komunikacyjnych (jedynie w wakacje letnie, z uwagi na znacząco mniejsze zamówienie na przewozy, możliwa była rezygnacja z ekspediowania ich na linie). Na co dzień służby MPK dokładają starań, aby na wszystkich liniach komunikacyjnych funkcjonował tabor w jak najwyższym możliwym stopniu odpowiadający oczekiwaniom pasażerów
- informuje Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka MPK.
Rzeczniczka informuje też, że spółka stara się ekspediować tramwaje tak, aby żadna linia nie była obsługiwana przez pojazdy starszego typu. 8 spośród 11 tramwajów kursujących na linii 6 to tramwaje niskopodłogowe czyli nowszych typów (73 proc.).
- Tabor ekspediowany jest na linie tak, aby żaden obszar miasta nie był obsługiwany wyłącznie przez wysokopodłogowe wagony starszego typu. Szczególny nacisk kładziony jest na osiedla, jak np. Wilda i Jeżyce, na których infrastruktura przystankowa utrudnia wejście do starszego typu (wysokopodłogowych) pojazdów
- informuje Smogulecka.
Smogulecka wyjaśniła też, że komunikaty głosowe w sytuacjach awaryjnych inicjowane są przez motorniczego.
- Informacją pasażerską w zakresie transportu publicznego w Poznaniu zajmuje się ZTM, który przygotowuje m.in. komunikaty głosowe, w tym również te zapowiadające zaplanowane zmiany tras linii. Ich emisja następuje automatycznie w określonych przez Organizatora transportu zbiorowego miejscach (odcinkach tras). Natomiast w sytuacjach nagłych (awaryjnych) komunikat informujący o zmianie trasy jest inicjowany przez prowadzącego pojazd na przystanku poprzedzającym wjazd na odcinek objazdowy, a w przypadku gdy informacja o objeździe dotrze do motorniczego między przystankami – na pierwszym przystanku po wjeździe na ten odcinek
- wyjaśnia.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?