Kompleksowa modernizacja dworca w Sochaczewie została zrealizowana w ramach prowadzonego przez Polskie Koleje Państwowe S.A. ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wzniesiony w latach 1901-1902 dworzec został dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych przy zachowaniu jego walorów architektonicznych. Jolanta Gonta, starosta powiatu sochaczewskiego, podkreślała jak ważne było zrealizowanie prac modernizacyjnych w porozumieniu z konserwatorem zabytków. Budynek dworca jest bowiem zabytkowy.
Historyczne elementy odnalezione
Renowacji została poddana ceglana elewacja zabytku wraz ze znajdującymi się na niej detalami. Na wzór historycznej zrekonstruowano stolarkę okienną i drzwiową oraz dokonano wymiany poszycia dachowego, pokrywając dworzec blachą tytanowo-cynkową. Ciekawostką na fasadzie budynku jest umieszczenie w górnym naświetlu wejścia głównego stylizowanego zegara. Całość uzyskanego dzięki przebudowie efektu wizualnego podkreśliła nowa iluminacja.
Co ciekawe, w trakcie modernizacji dworca w Sochaczewie w pomieszczeniu gospodarczym, które było częścią dawnej poczekalni 1. i 2. klasy, odsłonięto i poddano konserwacji zachowany fragment barwnej posadzki z ceramicznych płytek z fabryki Dziewulski i Lange z Opoczna oraz relikty sztukatorskiej dekoracji sufitu, które poddano konserwacji i wyeksponowano. Na suficie odkryto fragment prostej rozety z uchwytem do zawieszenia żyrandola pośrodku. Brakującą część uzupełniono, dzięki czemu dziś podróżni mogą oglądać rozetę w całości.
Modernizacja dworców w całej Polsce
– Inwestycje dworcowe, które realizujemy jako Polskie Koleje Państwowe S.A., istotnie wpływają na jakość podróży oraz na to, jak postrzegana jest kolej, a dziś ma to duże znaczenie, bo z usług kolei korzysta coraz więcej osób. W 2022 roku odnotowaliśmy rekordową liczbę pasażerów (342,2 mln osób), co jest najlepszym wynikiem od ponad 20 lat. W Grupie PKP inwestycje prowadzimy w taki sposób, by podróż była wygodna, intuicyjna na każdym etapie: od zaplanowania jej poprzez znalezienie połączenia, kupno biletu, przyjście na dworzec po samą jazdę pociągiem. Dworce po modernizacji, takie jak ten w Sochaczewie, stają się również bramami miast, ich wizytówkami. Z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że taki jest również ten dworzec – mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP.
Modernizacja zabytkowego dworca w Sochaczewie wyniosła ponad 10 mln zł i została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w ramach polityki spójności. Udział pochodzący z funduszy europejskich wynosi prawie 7 milionów zł netto. - Jestem przekonany, że dworzec będzie dobrze służył i mieszkańcom, i turystom, którzy odwiedzają Sochaczew i jego okolice – Żelazową Wolę, Brochów czy Puszczę Kampinoską. Ziemia Sochaczewska jest piękna i atrakcyjna, mieszkają tu życzliwi i gościnni ludzie, dlatego serdecznie zapraszam do wizyt w naszym powiecie. Najlepiej koleją – powiedział Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Połączenie tradycji z nowoczesnością
Wyremontowany został hol, gdzie znalazły się ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, powstała przestrzeń pod przyszły lokal gastronomiczny oraz pomieszczenia biurowe przeznaczone dla jednej ze spółek kolejowych. Dzięki przebudowie dworzec stał się także bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Dużą metamorfozę przeszedł także plac przed dworcem. Przebudowany został układ komunikacyjny, a wzdłuż frontowej fasady budynku znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz typu kiss&ride. Natomiast nieco bliżej ulicy Henryka Sienkiewicza powstały dwa wyspowe perony dla autobusów, postój taksówek oraz dziewięć miejsc parkingowych, w tym dwa przygotowane technicznie do zainstalowania przy nich ładowarek dla samochodów elektrycznych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?