Członkowie ekipy pracującej przy budowie obwodnicy zachodniej Wałbrzycha przystąpili do wykonania odwiertów w okolicach ul. Reja. W miejscu tym ustawiane będą bowiem podpory pod estakadę zbudowaną nad fragmentem linii kolejowej nr 274 biegnącej z Wrocławia przez Wałbrzych i Jelenią Górę do Zgorzelca. Dlatego trzeba ustalić, czy grunt w tym miejscu jest stabilny, pod spodem przebiega bowiem fragment nieczynnego wyrobiska górniczego. To część pochodzącej z końca XVIII wieku Lisiej sztolni, która jest objęta ochroną konserwatora zabytków. W początkowym okresie funkcjonowania sztolni była w niej spiętrzona woda, a transport węgla odbywał się łodziami do basenu, który istniał pomiędzy obecnymi ulicami: Reja, Chrobrego i Kolejową. Tam węgiel był przeładowywany na wozy i transportowany do portu w Malczycach.
Okolice ul. Reja nie są jedynym miejscem na wytyczonym przebiegu obwodnicy Wałbrzycha, gdzie w przeszłości prowadzona była działalność górnicza i wykonano odwierty, by dokonać analizy gruntu. W grudniu 2018 r. Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania miasta w Wałbrzychu w wyniku rozstrzygniętego przetargu zawarł umowę z firmą Geo-Industrial S.A. z Sosnowca. Jej oferta o wartości około 4,7 mln zł (brutto) była jedyną, którą zgłoszono do przetargu. W ramach umowy wykonawca wykonał następujące prace:
1. Badania geofizyczne (metodą grawimetryczną lub georadarową lub elektrooporową) w obszarze pogórniczym
2. Wykonanie wierceń w obszarze pogórniczym
3. Wykonanie prac polegających na zatłaczaniu otworów wiertniczych mieszaniną lub zaczynem sporządzonym z odpowiednich do tego celu materiałów
Pozostałości infrastruktury tramwajowej odkryte na placu budowy obwodnicy Wałbrzycha
Prace wiertnicze prowadzone przez pracowników Geo-Industrial S.A. z Sosnowca skoncentrowane były:
1. W okolicach obecnej ul. Żeromskiego i ul. Świętej Kingi działała w XIX wieku kopalnia węgla kamiennego Paul, znana również jako szyb Paweł. Została zlikwidowana około 1900 r.
2. Przy ul. Reja działał od końca XIX wieku do połowy lat 90. XX wieku szyb Bismarck, który przemianowano po II wojnie światowej na Wandę. Działała przy nim duża stacja wentylatorów, które dostarczały świeże powietrze do podziemnych wyrobisk. Szyb Wanda zlikwidowano w 1996 r.
3. Przy ul. Reja jest także wylot zabytkowej Lisiej Sztolni. Została oddana do użytku w 1794 r. i była pierwszą w Europie poza Anglią, gdzie to transportu węgla z podziemi używano łodzi. Lisia Sztolnia jest obecnie częściowo zatopiona i zamknięta. Miasto przygotowało jednak projekt jej udostępnienia turystom
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?