Jeszcze w tym roku będzie gotowa analiza, która pozwoli nam przygotować projekt uchwały do przedstawienia Radzie Warszawy, która podejmie ostateczną decyzję. Mogliśmy usłyszeć w zeszłym roku, ale dziś ta perspektywa wydaje się mniej prawdopodobna.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami utworzenie strefy musi zostać poprzedzone konsultacjami społecznymi. Jesteśmy w trakcie przygotowań do ich ogłoszenia. Chcemy poznać zdanie mieszkańców i przygotować docelowe rozwiązania w oparciu o ich głos - tłumaczy nam Artur Szklarczyk z urzędu miasta.
Jak wykazały badania, o których pisaliśmy w zeszłym roku, mieszkańcy stolicy chcą utworzenia takiej strefy. Aż 66 proc. osób chciałoby utworzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. W Polsce przeciętnie takie rozwiązanie w swoim mieście widziałoby 58 proc. badanych. Badanie wskazuje też, że w opinii połowy mieszkańców Warszawy jakość powietrza w ich mieście jest zła w okresie letnim. Zimą to grono rośnie aż do 65 proc.
Co wykazała analiza?
Nie otrzymaliśmy od miasta jednoznaczniej kontroli czy przeprowadzono wspomnianą rok temu analizę, a raczej czy wykonało ją miasto. - Badanie w tym zakresie zrealizowała Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (...) To właśnie ta najstarsza grupa aut emituje najwięcej zanieczyszczeń – 37% emisji tlenków azotu oraz 52% pyłów (PM). Pomiary wskazują, że emisje szkodliwych gazów wzrastają nawet kilkukrotnie wraz z wiekiem pojazdów - dowiadujemy się z ratusza.
Jednocześnie samochody z silnikiem Diesla emitują więcej zanieczyszczeń niż pojazdy benzynowe z podobnych roczników. Jest to zauważalne w przypadku tlenków azotu i szczególnie widoczne w przypadku pyłów PM pochodzących z rur wydechowych. W tym drugim przypadku różnica między emisjami emitowanymi przez samochody z silnikiem Diesla a benzynowymi z tej samej kategorii jest od 4 do 11 razy większa.
Tymczasem w Krakowie podjęto działania bardziej zdecydowane
Dawna stolica w pierwszym etapie utworzy strefę od 2024 roku. Jak informuje portal Krakow.pl do miasta wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2. Zdyskwalifikuje to zatem auta niemal 30-letnie. W drugim etapie, od lipca 2026 roku, ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.
Moim zdaniem typ tropem powinna podążać Warszawa. Najważniejsze nie jest restrykcyjne prawo z wysokimi ograniczeniami na małym terenie. Spaliny przecież przenoszą się w powietrzu, dlatego lepsza byłaby większa strefa niekoniecznie z bardzo rygorystycznymi przepisami. Mała strefa całkowicie pozbawiona spalin może być kompletnie nieefektywna. Jak słyszymy, jeszcze w styczniu mają pojawić się konkrety dotyczące warszawskiej strefy - oby, bo jak widać mieszkańcy na nią czekają, a my też zapowiedzi słyszymy już od dłuższego czasu.
Czym jest Strefa Czystego Transportu?
Przypomnijmy, że Strefa Czystego Transportu to wyznaczony w mieście obszar (lub obszary), do którego nie mogą wjeżdżać pojazdy uznane za te, które emitują nadmierną ilość toksycznych spalin, według uznania samorządu. W pierwszej kolejności w Warszawie miałoby to dotyczyć ciężarówek i samochodów ze starym silnikiem diesla.
Przepisy mogą zawierać możliwość wjazdu do strefy po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. W przypadku strefy zawierającej informacje, że wjechać może samochód zawierający daną normę spalin, a inne za opłatą, to pozostałe pojazdy mogą pojawić się tam tylko w godzinach 9-17. Do tego wyłącznie w ciągu pierwszych trzech lat obowiązywania strefy, a maksymalna stawka, jakiej można żądać za wjazd do strefy to 2,50 zł za godzinę lub 500 zł za miesiąc.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?