Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Niebawem ruszy odbudowa linii kolejowej nr 285 pomiędzy Świdnicą i Jedliną-Zdrój (ZDJĘCIA)

Artur Szałkowski
W 2021 r. po nieczynnym obecnie odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy Świdnicą i Jedliną-Zdrój, znów będą kursowały pociągi pasażerskie. Obecnie okazjonalnie jeżdżą tędy tylko drezyny
W 2021 r. po nieczynnym obecnie odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy Świdnicą i Jedliną-Zdrój, znów będą kursowały pociągi pasażerskie. Obecnie okazjonalnie jeżdżą tędy tylko drezyny Dariusz Gdesz
PKP PLK S.A. wyłoniły w przetargu wykonawcę inwestycji. W 2021 r. znów będzie można wybrać się w podróż pociągiem z Wrocławia przez Świdnicę i gminę Walim do Jedliny-Zdroju oraz w przeciwnym kierunku.

W piątek (17 sierpnia) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty w przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową linii kolejowej nr 285. Chodzi dokładnie o odcinek pomiędzy zamkniętą w 2004 r. stacją kolejową Świdnica Kraszowice i Jedliną-Zdrój.

– Wybrana została oferta Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM z Wrocławia – mówi Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Po uprawomocnieniu się decyzji i zakończeniu procedur w sprawie dofinansowanie projektu, w przyszłym miesiącu planujemy podpisanie umowy wykonawczej.

Cena wybranej w przetargu oferty, to netto: 109 995 457,11 zł (brutto: 135 294 412,25 zł). W ramach inwestycji odnowiona zostanie jednotorowa linia kolejowa na długości 21,5 km. Odcinek ten ma charakter kolei górskiej, z licznymi ostrymi zakrętami i spadkami. Przewyższenie pomiędzy stacjami Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój sięga 200 metrów. W ramach zadania odnowiony zostanie nie tylko tor, ale również liczne obiekty inżynieryjne, które znajdują się na tym odcinku linii nr 285. Jest ich aż 113! Są to: mosty, wiadukty, przepusty oraz mury oporowe. Wśród tych obiektów jest pięć wiaduktów o długości od 50 do 150 metrów. Ich remont będzie najbardziej skomplikowaną częścią całej inwestycji.

Zakres prac obejmie również zabudowę na całej trasie nowych urządzeń zabezpieczających ruch pociągów. Odtworzony zostanie system odwodnienia. Po przebudowie trasa kolejowa będzie przystosowana dla ruchu pociągów. Zakładana prędkość szynobusów ma wynosić 50-80 km/godz. Inwestycja nie będzie ograniczona tylko do remontu infrastruktury związanej z kursowaniem pociągów. Uwzględniono także prace związane z odtworzeniem infrastruktury pasażerskiej, która będzie odpowiadała obecnie obowiązującym standardom. Odtworzonych zostanie pięć przystanków oraz powstaną dwa nowe: Burkatów i Jedlina Centrum.

Atrakcyjność i funkcjonalność tej trasy zwiększy przeprowadzenie w podobnym terminie, czyli do końca 2020 r. rewitalizacji odcinka Wrocław - Świdnica przez Sobótkę Zachodnią. Zapewni to bezpośrednie połączenia kolejowe z Wrocławia do miejscowości położonych w sąsiedztwie masywu Ślęży i Gór Sowich.

Zadanie na odcinku Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój będzie realizowane w formule: zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca przed przystąpieniem do robót opracuje projekt wykonawczy oraz uzyska potrzebne pozwolenia i decyzje umożliwiające rozpoczęcia prac budowlanych. Inwestycja jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa dolnośląskiego w latach 2014-2020, w ramach zadania „Zintegrowane Inwestycje Aglomeracji Wałbrzyskiej”. Z funduszy unijnych pochodzi 85 proc. wartości inwestycji. Pozostała część to wkład własny PKP PLK S.A. Pierwszy szynobus ma ruszyć z Wrocławia do Jedliny-Zdroju w 2021 r.

Dzięki odbudowie tego odcinka linii nr 285, Jedlina-Zdrój i sąsiednie miejscowości po wielu latach przerwy odzyskają połączenie kolejowe z Wrocławiem. Ułatwi to dojazd kuracjuszom do uzdrowiska, turystom do atrakcji, np. zamku Grodno, Jeziora Bystrzyckiego, czy pałacu Jedlinka, a mieszkańcom na uczelnie lub do pracy w stolicy Dolnego Śląska. Ruch pociągów pasażerskich pomiędzy Świdnicą i Jedliną-Zdrój został zawieszony w 1989 roku, a w 1997 roku całkowicie wstrzymano ruch pociągów na tej trasie.

Kilka lat temu noszono się nawet z zamiarem zdemontowania pozostałości infrastruktury kolejowej na tym odcinku i utworzenia tam ścieżki rowerowej. Na szczęście zamiaru nie zrealizowano. Duża w tym zasługa przede wszystkim władz Jedliny-Zdroju i Walimia oraz Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego, które od lat zabiegały o odbudowę fragmentu linii kolejowej pomiędzy Świdnicą i Jedliną-Zdrój. Sowiogórskie Bractwo Kolejowe zostało założone w 2003 roku przez grupę pasjonatów właśnie po to, by uchronić przed całkowitym zniszczeniem odcinka linii nr 285 ze Świdnicy Kraszowic do Jedliny-Zdroju, który jest uznawany za jeden z najpiękniej położonych w Europie. Sowiogórskie Bractwo Kolejowe jest m.in. pomysłodawcą i organizatorem do spółki z władzami Walimia, cieszących się ogromną popularnością - Mistrzostw Polski w Drezynowaniu. Są organizowane od 2003 roku, na nieczynnej stacji w Jugowicach, która jest częścią linii nr 285.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto