Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Konsorcjum firm dokończy budowę autostradowej obwodnicy Częstochowy. GDDKiA chce podpisać umowę w sierpniu 2019 roku

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia wraz partnerami: Budimex S.A z Warszawy oraz BUDPOL Sp. z o.o. z Częstochowy prawdopodobnie dokończy budowę odcinka F autostrady A1, czyli tzw. autostradową obwodnicę miasta. Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, konsorcjum złożyło najlepszą ofertę w trybie negocjacji, a podpisanie umowy powinno nastąpić jeszcze w sierpniu 2019 roku.

Dokończenie inwestycji jest możliwe, bo minister infrastruktury wydał zgodę na zwiększenie wartości kosztorysowej budowy autostrady A1 od Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy (odcinek „F” Rząsawa - Blachownia) o niespełna 400 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miałaby bowiem problemy z wyłonieniem wykonawcy ze względu na oferty wyższe niż zarezerwowane środki.

Pod koniec kwietnia GDDKiA zerwała umowę z z głównym wykonawcą odcinka F, firmą Salini Polska, która odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO oddaliła odwołanie.

GDDKiA zaprosiła do negocjacji w sumie osiem firm. sześć firm będących Generalnymi Wykonawcami trasy A1 w Polsce, tj.: Budimex, Berger Bau, Strabag, Pol-Aqua, Mirbud i Intercor oraz dwóch głównych podwykonawców odcinka F autostrady A1, czyli firmy Bud-Pol i Lemar.

Od 13 do 24 maja 2019 r., równolegle do trwających negocjacji przeprowadzono inwentaryzację placu budowy oraz przygotowano dokumentację przetargową.

"Dzięki oparciu procedury wyboru Wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, na co pozwalają i co regulują przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest jeszcze przed końcem sierpnia. Ma to pozwolić na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji" - informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Te plany mogło jednak storpedować otwarcie ofert, które odbyło się 13 czerwca 2019 roku. Kosztorys inwestycji wynosił 290 milionów zł, a według naszych informacji złożone przez trzy podmioty oferty wynosiły 434, 514 i 676 milionów zł.

- Obecnie analizujemy oferty. Wszystkie trzy przekraczają znacząco zakładany kosztorys. W sytuacjach, kiedy oferty przekraczają kosztorys i zarazem uznajemy po analizie że wysokość kwot wynika z obiektywnych uwarunkowań rynkowych wówczas możemy wystąpić o zwiększenie kwoty do Ministerstwa Infrastruktury albo unieważnić przetarg. W opcji zwiększenia budżetu podpisujemy umowę z wybranym wykonawca, który przedstawił najkorzystniejsza ofertę - tłumaczył Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

Wszystko wskazuje jednak na to, że zgodnie z planami drogowców, umowę na dokończenie A1 uda się jednak podpisać umowę zgodnie z planem w sierpniu 2019 roku. Stało się to możliwe, dzięki decyzji ministerstwa infrastruktury o zwiększeniu puli środków na to zadanie.

"Z uwagi na kluczowe położenie tego odcinka A1 i jego strategiczną rolę w układzie komunikacyjnym całej południowej Polski, Minister Infrastruktury zaakceptował wzrost wartości zadania, kierując się przede wszystkim względami społecznym i gospodarczymi. Analizy ekonomiczne wykazały, że roczne straty społeczne, wynikające z opóźnienia budowy A1, są szacowane na ok. 225 mln zł. Pomimo wzrostu wartości kontraktu, kwota na jego realizację jedynie o ok. 13% przekroczy kosztorys GDDKiA z 2015 roku"

- tłumaczy resort infrastruktury.

Minister Infrastruktury zobowiązał GDDKiA do intensyfikacji działań i podjęcia wszelkich środków prawnych w celu odzyskania należnych stronie publicznej środków, pochodzących z kar umownych za odstąpienie od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy oraz gwarancji bankowych.

- Dzięki oparciu procedury wyboru wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych możliwe będzie jeszcze przed końcem sierpnia. Pozwoli to na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji. W wyniku prowadzonych negocjacji najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia wraz partnerami: Budimex S.A z Warszawy oraz BUDPOL Sp. z o.o. z Częstochowy, oferując wykonanie przedmiotu umowy za 434 402 991,17 złotych oraz deklarując skrócenie terminu realizacji o 1 miesiąc i przedłużając okres gwarancji jakości nawierzchni z betonu cementowego o 5 lat - informuje GDDKiA.

Zgodnie z założonym harmonogramem (przy braku odwołań) w sierpniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą. Prace zabezpieczające planowane są do zakończenia najpóźniej 15 listopada 2019 r. Przed dopuszczeniem do ruchu konieczne będzie jeszcze wyłonienie wykonawcy na dokończenie robót.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto