Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Konsorcjum firm dokończy budowę autostradowej obwodnicy Częstochowy. GDDKiA chce podpisać umowę w sierpniu 2019 roku

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia wraz partnerami: Budimex S.A z Warszawy oraz BUDPOL Sp. z o.o. z Częstochowy prawdopodobnie dokończy budowę odcinka F autostrady A1, czyli tzw. autostradową obwodnicę miasta. Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, konsorcjum złożyło najlepszą ofertę w trybie negocjacji, a podpisanie umowy powinno nastąpić jeszcze w sierpniu 2019 roku.

Dokończenie inwestycji jest możliwe, bo minister infrastruktury wydał zgodę na zwiększenie wartości kosztorysowej budowy autostrady A1 od Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy (odcinek „F” Rząsawa - Blachownia) o niespełna 400 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miałaby bowiem problemy z wyłonieniem wykonawcy ze względu na oferty wyższe niż zarezerwowane środki.

Pod koniec kwietnia GDDKiA zerwała umowę z z głównym wykonawcą odcinka F, firmą Salini Polska, która odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO oddaliła odwołanie.

GDDKiA zaprosiła do negocjacji w sumie osiem firm. sześć firm będących Generalnymi Wykonawcami trasy A1 w Polsce, tj.: Budimex, Berger Bau, Strabag, Pol-Aqua, Mirbud i Intercor oraz dwóch głównych podwykonawców odcinka F autostrady A1, czyli firmy Bud-Pol i Lemar.

Od 13 do 24 maja 2019 r., równolegle do trwających negocjacji przeprowadzono inwentaryzację placu budowy oraz przygotowano dokumentację przetargową.

"Dzięki oparciu procedury wyboru Wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, na co pozwalają i co regulują przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest jeszcze przed końcem sierpnia. Ma to pozwolić na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji" - informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Te plany mogło jednak storpedować otwarcie ofert, które odbyło się 13 czerwca 2019 roku. Kosztorys inwestycji wynosił 290 milionów zł, a według naszych informacji złożone przez trzy podmioty oferty wynosiły 434, 514 i 676 milionów zł.

- Obecnie analizujemy oferty. Wszystkie trzy przekraczają znacząco zakładany kosztorys. W sytuacjach, kiedy oferty przekraczają kosztorys i zarazem uznajemy po analizie że wysokość kwot wynika z obiektywnych uwarunkowań rynkowych wówczas możemy wystąpić o zwiększenie kwoty do Ministerstwa Infrastruktury albo unieważnić przetarg. W opcji zwiększenia budżetu podpisujemy umowę z wybranym wykonawca, który przedstawił najkorzystniejsza ofertę - tłumaczył Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

Wszystko wskazuje jednak na to, że zgodnie z planami drogowców, umowę na dokończenie A1 uda się jednak podpisać umowę zgodnie z planem w sierpniu 2019 roku. Stało się to możliwe, dzięki decyzji ministerstwa infrastruktury o zwiększeniu puli środków na to zadanie.

"Z uwagi na kluczowe położenie tego odcinka A1 i jego strategiczną rolę w układzie komunikacyjnym całej południowej Polski, Minister Infrastruktury zaakceptował wzrost wartości zadania, kierując się przede wszystkim względami społecznym i gospodarczymi. Analizy ekonomiczne wykazały, że roczne straty społeczne, wynikające z opóźnienia budowy A1, są szacowane na ok. 225 mln zł. Pomimo wzrostu wartości kontraktu, kwota na jego realizację jedynie o ok. 13% przekroczy kosztorys GDDKiA z 2015 roku"

- tłumaczy resort infrastruktury.

Minister Infrastruktury zobowiązał GDDKiA do intensyfikacji działań i podjęcia wszelkich środków prawnych w celu odzyskania należnych stronie publicznej środków, pochodzących z kar umownych za odstąpienie od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy oraz gwarancji bankowych.

- Dzięki oparciu procedury wyboru wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych możliwe będzie jeszcze przed końcem sierpnia. Pozwoli to na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji. W wyniku prowadzonych negocjacji najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia wraz partnerami: Budimex S.A z Warszawy oraz BUDPOL Sp. z o.o. z Częstochowy, oferując wykonanie przedmiotu umowy za 434 402 991,17 złotych oraz deklarując skrócenie terminu realizacji o 1 miesiąc i przedłużając okres gwarancji jakości nawierzchni z betonu cementowego o 5 lat - informuje GDDKiA.

Zgodnie z założonym harmonogramem (przy braku odwołań) w sierpniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą. Prace zabezpieczające planowane są do zakończenia najpóźniej 15 listopada 2019 r. Przed dopuszczeniem do ruchu konieczne będzie jeszcze wyłonienie wykonawcy na dokończenie robót.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto