Dolny Śląsk. Zobacz zdjęcia z budowy jednego z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Budowa tunelu na drodze ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra, zdjęcia z placu budowy - koniec listopada 2020
Budowa tunelu na drodze ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra, zdjęcia z placu budowy - koniec listopada 2020 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Tunel powstaje w pobliżu Starych Bogaczowic (powiat wałbrzyski) w ramach budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry. Oto szczegóły.

By przeprawić się przez górę, drogowcy muszą wydrążyć w skale tunel o długości 2300 metrów.

Droga ekspresowa S3 pomiędzy węzłem Bolków i węzłem Kamienna Góra Północ będzie miała długość ponad 16 km. W ramach zadania powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe. Uwagę będzie przykuwał szczególnie jeden z nich o oznaczeniu TS-26. To tunel o długości 2300 metrów położony pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice.

Będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale. Trwają już prace przy portalach wjazdowych do tunelu. Na miejscu są już specjalne maszyny - wiertnice tunelowe.

WIETNICA TUNELOWA DOJEŻDŻA NA TEREN BUDOWY:

Budowa tunelu na drodze ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra, zdjęcia z placu budowy - koniec listopada 2020
Budowa tunelu na drodze ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra, zdjęcia z placu budowy - koniec listopada 2020 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech wiertnic tunelowych, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali.

Tunel drogi S3 na Dolnym Śląsku - najdłuższy w Polsce drążony w skale

- Przewiduje się drążenie tunelu z dwóch stron jednocześnie. Dłuższy tunel będzie wykonywany metodą górniczą NATM, a 75 procent prac w tunelu będzie wykonywane metodą strzałową - informuje projektant - Avia. - Projektowane obiekty będą dwukomorowe - dla każdego kierunku ruchu zostanie wydrążona osobna komora po dwa pasy w każdą stronę oraz pas do postoju awaryjnego - dodaje.

Na czym polega metoda górnicza NATM? NATM to skrót od angielskiego New Austrian tunnelling method. Tzw. metoda austriacka jest jedną z podstawowych przy budowie tuneli. Głównym jej założeniem jest wykorzystywanie całego górotworu jako konstrukcji nośnej tunelu, pełni ona rolę obudowy wstępnej. W tej metodzie wykorzystuje się materiały wybuchowe, które są montowane we wcześniej wydrążonych otworach. Główną zaletą metody austriackiej jest fakt, iż może być ona wykorzystywana w różnych warunkach, zarówno w twardych skałach, jak i w skałach miększych czy też w terenie o mieszanych warunkach gruntowych.

Droga S3 Bolków - Kamienna Góra. Kiedy tamtędy pojedziemy?

Tunel ma spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa. Przewidzianych jest osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych dla pieszych i jeden przejazd awaryjny dla służb ratunkowych a także infrastruktura związana z bezpieczeństwem ruchu kierujących i funkcjonowaniem tunelu m.in. instalacja oświetleniowa, system przeciwpożarowy, wentylacja, telefony czy instalacja alarmowa zapewnią bezpieczeństwo użytkowników drogi.

ZOBACZ TEŻ: FILM Z PRZEBIEGU CAŁEGO ODCINKA BOLKÓW - KAMIENNA GÓRA - TU POWSTANIE TUNEL

Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale ma być oddany do ruchu w II połowie 2023 roku.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie