Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Awantura o centrum przesiadkowe

Małgorzata Moczulska
Przewoźnicy mówią, że nowe centrum to bubel, który oznacza mniej kursów i droższe bilety, miasto odpowiada na ich list.

Oto list przewoźników w sprawie centrum:
Chcielibyśmy Państwa zainteresować "bublem" jakim jest Centrum Przesiadkowe na ul. Kolejowej w Świdnicy budowane przez Urząd Miejski. W dniu 16.04.2013 r. wszyscy przewoźnicy zostali poinformowani przez Dyrektora Departamentu Komunikacji Urzędu Miejskiego w Świdnicy Pana Glebę, że będzie on wnioskował do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu o zmniejszenie ilości kursów wykonywanych przez przewoźników, ponieważ budowane Centrum nie jest w stanie obsłużyć wszystkich kursów, które w tej chwili są wykonywane z ul. Kolejowej. Pan Gleba poinformował również o tym, że spodziewa się uruchomienia połączenia kolejowego Świdnica - Jaworzyna Śl. - Wrocław, które w znaczący sposób odciąży Centrum Przesiadkowe z komunikacji autobusowej (połączenie powstanie albo i nie !). Wg nas w obecnym kształcie nie ma możliwości dobudowania innych stanowisk odjazdowych ze względu na, jak zapewnia Urząd Miejski, zaprojektowany darmowy parking dla samochodów osobowych oraz drogę dojazdową do Centrum Przesiadkowego, na której nie ma możliwości dostawienia dodatkowych stanowisk odjazdowych. Doprowadzi to do utrudnień w dostępie mieszkańców Świdnicy i okolic do pracy, do utrzymania rodzin przy ciągle rosnącym bezrobociu w Świdnicy. Doprowadzi to również do podwyżek cen biletów, zmniejszy konkurencyjność i komfort przejazdu autobusami. Spotęguje to represje, które mają już miejsce tj. maksymalne utrudnianie prowadzenia działalności przewozowej niektórym przewoźnikom przez Pana Glebę, a to poprzez próby ograniczania zmian kursów niektórych przewoźników, a jeżeli
już otrzymują "po batalii" zgodę na zmianę, to Pan Gleba zakazuje wieszania na przystankach rozkładów jazdy pod groźbami kar administracyjnych. Nasze obawy są jeszcze dalej idące, ponieważ gdyby Miasto przekazało budowane Centrum we władanie innym podmiotom, to sytuacja byłaby jak w innych miastach, a mianowicie zarządcy dworców żądają od przewoźników niebotycznych kwot za korzystanie z dworców, a zatem muszą się oni przenosić w inne miejsca, gdzie opłaty za zatrzymanie wg ustawy wynoszą 0,05 zł. i wtedy całe Centrum Przesiadkowe w Świdnicy łącznie z wyremontowanym Dworcem Głównym PKP
będzie świeciło pustkami.

Oto odpowiedź miasta:
Nie zgadzamy się z opiniami przedstawionymi przez jednego z przewoźników w liście skierowanym do Państwa Redakcji. Centrum Przesiadkowe, które powstaje w Świdnicy, ma być miejscem, które jest przyjazne przede wszystkim dla podróżnych, ale też przewoźników. Dlatego dużym wysiłkiem finansowym miasta, przy wsparciu funduszy unijnych realizujemy ten ogromny projekt.
Fakt, że podróżni zamiast stać pod wiatami bez dostępu do toalet będą mogli w komfortowych warunkach korzystać z peronów dla autobusów, poczekalni wraz z dworcem autobusowym w zgodnej opinii wielu osób jest zmianą na lepsze, a nie jak próbuje udowodnić autor listu na gorsze.
Obecnie jest tak, że w ślad za zezwoleniami wydawanymi przez Urząd Marszałkowski w kierunku Wałbrzycha powinny być wykonywane 353 kursy dziennie, co statystycznie daje jeden kurs co 3 minuty. W kierunku Wrocławia zaś takich kursów jest 72, co daje statystyczny kurs co 15 minut. Rzeczywistość jest zdecydowanie inna, na co skarżą się sami pasażerowie. Kursy nie są wykonywane w taki sposób, a co więcej często nakładają się na siebie, a w innych godzinach trudniej znaleźć dogodne połączenie. W związku z tym te założenia w kursowaniu autobusów i busów – związane z wydanymi decyzjami – są fikcyjne.
Zgodnie z zasadami uchwalonymi w ubiegłym roku przez Radę Miejską tzw. interwał odprawy pasażerów w kierunku Wrocław powinien się odbywać co 10 minut, a w przypadku kursów do sąsiednich miejscowości co 5 minut. Takie zasady nie tylko będą obowiązywały w Centrum Przesiadkowym, ale też interweniowaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim, by również na tej podstawie były wydawane decyzje dla przewoźników. Likwidacja kursów nie jest więc planowana, rozkłady zostaną urealnione i fikcyjnych kursów nie będzie.
Przygotowania do budowy Centrum Przesiadkowego poprzedzone były licznymi analizami, uzgodnieniami z różnymi służbami. Z tych też powodów do dyspozycji przewoźników będzie 9 peronów zadaszonych, wraz z możliwością skorzystania z 5 dodatkowych stanowisk do odprawy podróżnych. To w zupełności wystarczy, bo i tak 12 stanowisk przy ul. Kolejowej nie było w pełni wykorzystywanych.
Tak jak do tej pory przy ul. Spacerowej przewidziano miejsce dla oczekujących autobusów i busów. Dodatkowy teren, który obecnie jest przebudowywany, wykorzystany zostanie na przygotowanie bezpłatnych miejsc parkingowych. W sumie w tym rejonie razem z obecnymi miejscami będzie możliwość zaparkowania blisko 80 pojazdów. Taka jest idea Centrum Przesiadkowego, by podróżni mogli zostawiać swoje auta. Obecnie przy ul. Kolejowej jest duży kłopot ze znalezieniem wolnego miejsca do parkowania, czy chociażby wysadzenia podróżnych.
Nie zakładamy dzierżawy Centrum Przesiadkowego prywatnemu podmiotowi. Co więcej nie podzielamy niepokoju, że uruchomienie centrum spowoduje wzrostu cen biletów, bo te dyktuje wolny rynek i konkurencja przewoźników.

Maciej Gleba
dyrektor Departamentu Komunikacji
Urzędu Miejskiego w Świdnicy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swidnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto