Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jaki kształt warszawskich obwodnic? Wiemy, co przewiduje studium. W planach aż cztery. Sprawdzamy ilu odcinków jeszcze brakuje

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Trzy obwodnice: ekspresowa, miejska i śródmiejska. Tak wygląda plan Warszawy na organizację ruchu w mieście. Do tego jeszcze czwarta - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. To wszystko ma oczywiście ograniczyć ruch samochodów w centrum (także poprzez utworzenie Strefy Czystego Transportu) oraz wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy. Sprawdzamy jak mają przebiegać i jakich odcinków jeszcze brakuje.

Jak czytamy w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla Warszawy, szczególnie istotna jest realizacja wszystkich brakujących elementów dróg ekspresowych oraz zachodniego odcinka Trasy Mostu Północnego i wschodniej części obwodnicy śródmiejskiej (tzw. obwodnicy Pragi). Sprawdźmy zatem po nitce do kłębka planowany przebieg obwodnic.

Obwodnica ekspresowa

Tutaj wszystko wydaje się być jasne. W jej skład wchodzą:

  • trasa S2 - Południowa Obwodnica Warszawy,
  • trasa S8 (fragmentami przebiegająca z trasą s7) - oplatająca miasto od południowego zachodu, północ, aż do Marek),
  • trasa S17.
Docelowy układ tras ekspresowych w Warszawie. S8, S2 i S17 to elementy "Ekspresowej Obwodnicy Warszawy"rzyjontko

Dwie pierwsze są ukończone. Chociaż zwłaszcza trasa S8 na odcinku Trasy Toruńskiej z mostem Grota-Roweckiego bardzo się korkuje. Na razie jednak nie wiadomo czy powstanie np. drugi most dzielący ruch lokalny i tranzytowy. Największym problemem jest oczywiście trasa S17. Powstał póki co tylko odcinek od węzła "Warszawa Wschód" (Zakręt) do węzła "Lubelska". Pozostałe około 14 km (w zależności od wariantu) niestety nie wiadomo kiedy powstanie.

Odcinek mógłby odkorkować także trasę S8 - tym bardziej jest niezbędny. Różne szacunki mówią, że być może nawet dopiero do 2030 roku. Na razie czekamy na uzasadnienie wyroku NSA z 7 marca dotyczącego decyzji środowiskowej dla tej trasy. Problem ciągnie się już niemal 20 lat i nie zanosi się na rychłe zakończenie. To ostatni odcinek, który dzieli miasto od zamknięcia "ringu".

Obwodnica miejska

Tutaj zaszły pewnie zmiany w stosunku do planów, które znamy i... są dosyć specyficzne, ale o tym za chwilę. Przebieg tej obwodnicy ma być następujący:

  • Trasa Mostu Północnego (w planach),
  • Trasa Olszynki Grochowskiej (w planach),
  • Trasa S8 (istniejący fragment) do trasy S17 (w planach),
  • Trasa S17 pomiędzy węzłami "Drewnica" i "Ząbki" (w planach),
  • al. Piłsudskiego (Ząbki, istnieje),
  • Trasa Siekierkowska (istnieje),
  • al. Witosa (istnieje),
  • al. gen. Sikorskiego (istnieje),
  • Dolina Służewiecka (istnieje),
  • ul. Rzymowskiego (istnieje),
  • ul. Marynarska (istnieje),
  • Trasa NS (w planach),
  • Trasa S7 od węzła "Warszawa Północ" do "Warszawa Janickiego" (w planach)

Nowum jest bez wątpienia przeniesienie fragmentu wewnętrznej obwodnicy na obwodnicą ekspresową. Być może chodzi o odciążenie miasta w kwestii realizacji jej fragmentów. Na dziś olbrzymim wydatkiem wydają się same Trasa NS czy Trasa Mostu Północnego. Ta druga jest jednak ważna ze względu na plany związane z trasą S7, o czym więcej poniżej. Na dziś istnieje głównie południowy odcinek, fragment wschodniego i północnego obwodnicy miejskiej. Dużo pracy jeszcze przed miastem by ukończyć te dość ambitne plany.

Obwodnica śródmiejska

Oczywiście najmniejsza, ale bardzo ważna. Po pierwsze, to praktycznie na jej planie wyznaczono Strefę Czystego Transportu, która ma obowiązywać od połowy 2024 roku (chociaż jeszcze nie ma uchwały rady miasta). Po drugie, ma ograniczyć liczbę aut w Śródmieściu. Po trzecie, w dużym stopniu obsługiwałaby też komunikację miejską. Co wejdzie w skład obwodnicy śródmiejskiej? Sprawdźmy:

  • ulica Starzyńskiego
  • obwodnica Pragi na odcinku rondo Żaba - rondo Wiatraczna
  • Trasa Łazienkowska oraz jej przedłużenie do Alej Jerozolimskich
  • aleje Jerozolimskie
  • aleja Prymasa Tysiąclecia
  • projektowany tunel łączący aleję Prymasa Tysiąclecia z ulicą Słomińskiego
  • most Gdański
  • na odcinku między skrzyżowaniem Wawelskiej i Niepodległości, a rondem Zesłańców Syberyjskich dopuszcza się prowadzenie obwodnicy przebiegiem alternatywnym tj. tunelem łączącym Wawelską z Banacha w ciągu Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r.

W 2016 roku prognozowano, że tunel łączący ul. Słomińskiego z Al. Prymasa Tysiąclecia przyniesie ograniczone efekty. Prognozy wskazują, że odcinek będzie obciążony stosunkowo niedużym ruchem (poniżej 1500 pojazdów na godzinę w przekroju). Nieznacznie odciążyłoby Słomińskiego i Okopową, a... dociążyło Prymasa Tysiąclecia. Zwłaszcza, że to dość dużego węzła trasy S8.

W zeszłym roku analizowaliśmy też zapytania radnych w sprawie dokończenia obwodnicy śródmiejskiej

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Opisywana jak powyżej lub jako Autostradowa Obwodnica Warszawy (AOW). Składać miałyby się na nią dwie trasy:

  • droga ekspresowa S50 o zakładanym przebiegu A2 (węzeł Wiskitki) – Sochaczew – Wyszogród – S10 (Naruszewo) – Serock – S8 (Radzymin) – A2 (węzeł Mińsk Mazowiecki)
  • autostrada A50 o zakładanym przebiegu A2 (węzeł Wiskitki) – Mszczonów – Góra Kalwaria – A2 (węzeł Mińsk Mazowiecki)

Powstanie trasy jest łączone także z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym i połączeniem z nim Warszawy, to także planowane szybkie połączenie aglomeracji warszawskiej oraz łódzkiej. Trasa wzbudza sporo kontrowersji. Bo choć w zeszłym roku podpisane zostały umowy na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej (DŚU) dla dwóch odcinków zachodniego fragmentu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. A w tym roku rozpoczęto spotkania informacyjne o trasie to już je przerwano.

Na spotkaniach dochodziło do protestów, przeciwnicy trasy zarzucają jej przeskalowanie inwestycji. Z kolei Ministerstw Infrastruktury zastrzega, że przekrój nowej trasy to wciąż otwarta kwestia. Nie jest wykluczone, że protesty wynikają z oznaczenia południowej części trasy jako autostradowa. Podobnie było z dzisiejszą Południową Obwodnicą Warszawy, gdzie protesty praktycznie ustały po zmianie oznaczenia na trasę ekspresową. Najbliższe miesiące pokażą czy projekt pozostanie w planach realizacyjnych i w jakim kształcie.

Czy Warszawa będzie mieć cztery obwodnice?

Nie oszukujmy się. Przedstawiona przez miasto propozycja (nie licząc obwodnicy aglomeracyjnej) to tylko długofalowy plan. Jeżeli za dekadę uda się zrealizować 80% z dzisiaj planowanych tras będzie to olbrzymi sukces. Trasa Olszynki Grochowskiej czy Trasa NS planowane są już od niemal 20 lat. Problemem wstrzymującym realizację są najczęściej oczywiście pieniądze. Moim zdaniem najbardziej potrzebne wydają się na dziś: dokończenie trasy S17 (w gestii GDDKiA), zamknięcie obwodnicy śródmiejskiej od wschodu (obwodnica Pragi), dokończenie Trasy Mostu Północnego do trasy S7 i trasa S7 jako północna wylotówka z miasta. Chociaż mocno kibicuje też realizacji trasy NS.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto