Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat: 5 lat czekali na droge

Redakcja
Marzenie o szybkim połączeniu Świdnicy z Wrocławiem właśnie się spełnia. W sobotę 22 października piesi, a w środę 26 października kierowcy będą mogli po raz pierwszy przemierzyć nową, ponad 13 km trasą, wybudowaną przez samorządy przy unijnym wsparciu. Koszt całej inwestycji sięga 110 mln zł. Jest to największa tego typu inwestycja realizowana przez powiat ziemski w Polsce.

Na ten dzień kierowcy z Powiatu Świdnickiego, a przede wszystkim ci obsługujący strefy ekonomiczne w Świdnicy i Żarowie oraz wywożący kruszywo z pobliskich kopalni granitu czekali 5 lat. O „autostradowym łączniku” po raz pierwszy zaczęto mówić w 2006 r. Wtedy podpisano pierwsze porozumienia z samorządami, które zdecydowały się na wspólne finansowanie budowy nowej drogi.

Po trzech latach od podpisania pierwszego dokumentu intencyjnego o przystąpieniu samorządów do współfinansowania tej inwestycji, w rekordowym czasie jednego roku udało się przejść przez żmudną procedurę kompletowania dokumentacji, której efektem było uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę drogi w grudniu 2010 r. Po drodze powiat świdnicki jako główny inwestor, musiał zmierzyć się z wieloma utrudnieniami.

- Robiliśmy wtedy kilka kroków do przodu, żeby potem cofnąć się do punktu wyjścia. – wspomina starosta świdnicki Zygmunt Worsa. - W trakcie kompletowania dokumentacji okazało się bowiem, że polskie prawo nie jest dostosowane do unijnej dyrektywy, co spowodowało zmianę przepisów środowiskowych i wymusiło na nas konieczność przeprowadzenia konsultacji społecznych oraz przygotowania kilku wariantów inwestycji. Wyszło nam to jednak na dobre, bo w efekcie ostateczny wariant przebiegu inwestycji pozwolił na zejście z kosztów szacowanych na 225 mln zł netto do 147 mln zł, bo tyle maksymalnie uzbieraliśmy. Natomiast po przetargach koszt budowy drogi spadł do 110 mln zł. – dodaje starosta.

Zdaniem starosty nowa droga to inwestycja na niespotykaną w historii powiatu skalę, jeśli chodzi o powiat ziemski w Polsce. Droga została wykonana w technologii zarezerwowanej dla autostrad i szos szybkiego ruchu. Jej nawierzchnia, dzięki zamianie asfaltu na beton, jest zdecydowanie mocniejsza i bardziej wytrzymała. To jedyna droga w kategorii drogi powiatowej wykonana w tak nowoczesnej technologii.
- Oznacza to przede wszystkim, że podniesiona została klasa obciążenia tej drogi. Nawierzchnia betonowa wytrzymuje bowiem średnio bez konieczności przeprowadzania remontów ok. 30 lat. Jest bardziej wytrzymała i nie rozjedzie się pod kołami ciężkiego transportu, kursującego ze stref ze Świdnicy i Żarowa, ale także wysokotonażowych tirów wywożących urobek z pobliskich kopalni granitu. – wyjaśnia starosta Zygmunt Worsa. – Jeszcze raz warto podkreślić, że jest to tylko droga powiatowa, a nie autostrada czy droga ekspresowa. – dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swidnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto