Nie wiadomo, jakie elementy "projektu minimum", o którym kolejarze mówili zimą, uda się zrealizować. Plan zakładał między innymi instalację systemów przeciwpożarowych, klap oddymiających i kurtyn przeciwpożarowych oraz poprawę estetyki - drewniane okna, nowe drzwi czy oświetlenie oraz przywrócenie oryginalnej kolorystyki. Realizacja wszystkich prac w nim zawartych oznaczałaby koszt rzędu 18 mln zł i mniej więcej 1,5 roku prac.
O remoncie wiadomo tyle, że będzie
- Prace nad koncepcją dla okolicy budynku dworca trwają. Jej kształt nie jest jeszcze ostateczny. Dziś możemy powiedzieć, że będzie dopasowana i spójna z projektem przebudowy gmachu - mówi Tomasz Kowalski z biura prasowego PKP SA.
Podkreśla, że na razie plan prac wewnątrz nie jest gotowy i wciąż trwają uzgodnienia z konserwatorem zabytków, któremu podlega dworzec. - Po opracowaniu koncepcji rozpoczniemy poszukiwania inwestora zainteresowanego projektem. Trudno na tym etapie określić, kiedy inwestycja się rozpocznie.
Remont dworca Gdańsk Główny: Będą kolejne modernizacje. Wszystko, aby ułatwić życie niepełnosprawnym
Co na pewno zmieni się na stacji w 2014 roku? Wyburzone zostaną wtórne stropy, które powstały w latach 90., a odtworzone strome dachy nad dawnymi poczekalniami w północnej części dworca. Łatwiejszą orientację podróżnym umożliwi nowoczesny, dynamiczny system informacji pasażerskiej. Udogodnień umożliwiających poruszanie się bez korzystania z pomocy innych osób doczekają się niepełnosprawni.
- Obecnie jest za wcześnie, aby dokładnie określić, jak długi będzie to czas. Dla pasażerów przygotowane zostaną tymczasowa poczekalnia, kasy biletowe, toaleta - informuje Kowalski.
Ambitne plany, ale ciągle niepewne
Planowany na przyszły rok etap modernizacji nie oznacza, że odnawianie Gdańska Głównego zostanie zakończone. - Rewitalizacji potrzebują wszystkie tereny okołodworcowe, od nieczynnych torów odstawczych przy al. Grunwaldzkiej aż po skrzyżowanie ulic 3 Maja i Hucisko - wylicza Krzysztof Piekarski z Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP Gdańsk.
W szerszej perspektywie budynek czekać ma m.in. przebudowa wejścia do podziemi gmachu przed głównym wejściem i przesunięcie tunelu na perony, przebudowa łącząca teren z okolicami planowanego Forum Raduni. Powstać ma także parking podziemny - pod tym istniejącym obecnie przed dworcem z wjazdem od strony KFC. PKP chciałoby zagospodarować budynki wokół dworca, np. dawną pocztę. Jednym z rozważanych scenariuszy jest zawarcie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?